Veiligheid
Bearlock. Dit is een mechanische wegrijblokkering. De versnellingspook wordt verankerd waardoor schakelen onmogelijk wordt. Uiteraard is Bearlock zo slim om de achteruitrijversnelling vast te zetten. Voor de HZJ 78 bestond nog geen model. Omdat Bearlock echter wel mogelijkheden (markt) voor dit type auto ziet hebben zij -in samenwerking met Camperbouw Hoek van Holland- een nieuwe Bearlock ontwikkeld. Onze auto heeft als proefmodel gediend. In tegenstelling tot "het verhaal" dat de ronde doet, is het niet zo dat de versnellingsbak vergrendeld wordt. De vergrendeling vindt plaats op een plek die niet verbonden is met de versnellingsbak, waardoor de ruimte en mogelijkheden die voorheen beschikbaar waren ongewijzigd zijn gebleven.
Zie ook http://www.slippersopreis.nl/foto-s-aanpassingen.html foto 33, de nieuwe bearlock versnellingspookslot.
Autoalarm: Onafhankelijk en zelf te programmeren systeem, met in te stellen sartonderbreker.
Achteruitrijalarm: merk Conrad (€ 30,-). Een HZJ 78 is groot! En sommige paaltjes zijn geniepig klein! Hopelijk bespaart dit alarm deuken en lampen.
Spiegelverwarming. Door velen onbegrepen en gezien als extreme luxe. Wij vinden het echter een vanzelfsprekend onderdeel van veiligheid (voor ons en anderen) om goed zicht te hebben via de spiegels. (uiteraard pas aangelegd nadat álle draden naar de deur al waren weggewerkt. Grr..)
Werkt super bij sneeuw én geen regendruppels bij achteruitrijden op een donker erf midden in de nacht.
Oh ja... als je de spiegels helemaal uit elkaar hebt en de draad erdoor geboord (incl. massa, is nodig, maakt zelf te weinig contact) draai dan de schroef niet te hard vast > hij breekt ... Ja, zelfs bij een nieuwe Toyota ! All American was geschokt !
Extra beugels en sloten Voorportieren: beugels aan binnenkant voor (extra) hangsloten. Zo is het niet mogelijk om de voorportieren van de buitenkant met ijzerdraadje te openen. Achterdeuren: beugels voor (extra) hangslot aan de buitenkant van de beide deuren. Voor sluiten we dan binnenin af en gaan door achterdeur naar buiten.
Schuiframen hebben we vitrinesloten voor gekocht. En leggen balkjes aan de binnenkant waardoor ze niet makkelijk verder open geschoven kunnen worden.
Overige aanpassingen aan auto:
Stoelverbreder tussen bestuurdersstoel en bijrijdersbank. Zowel de bestuurdersstoel als bijrijdersbank hebben we een paar centimeter richting portier verplaatst. Hierdoor ontstaat ruimte waardoor er een doorgang ontstaat tussen voorste deel van de auto en het achterste deel: "the living". Nu kunnen we daar ook met bergschoenen aan tussendoor, anders alleen blootvoets...
Console ingebouwd boven bestuurders- en bijrijdersstoel. Dit levert opbergruimte op die gebruikt wordt door extra radio, 27mc bakkie, electrapunten voor opladen (12V en 220V) en kaarten/boeken/laptop/gsm's enz.
Geluidsisolatie, noisekiller. Scheelt veel, dempt het geluid behoorlijk. En de deuren klinken nu als die van een Mercedes Maybach, gaan met een "dof"dicht. Wel veel kilo's erbij. De motordeken gebruiken we bijna nooit. Meningen over gewicht op motorblok zijn verdeeld.
Verlengen van ontluchtingsventielen
Nieuwe banden. De oorspronkelijke afrikabanden met springveren hebben we vervangen door de Goodrich All Terrein met stalen velgen
2e dieseltank vervangen (standaard 2x90 L, is nu 90L+180 L), waardoor we bij volle tanks over maximaal 280 L diesel beschikken.
Bumper vervangen: de standaard achterbumper lag binnen de kortste keren in de kreukels (na woestijnrit en modderrit). Nu zit er een onverwoestbare U-balk op.
Extra claxon nu maakt Buca moeiteloos het geluid van een koe, paard, kat enz..
Uitspoelbaar luchtfilter: standaard luchtfilter vervangen door uitspoelbaar luchtfilter (+1 reserve)
Tweede autoradio (Emiel kon geen afstand doen van de originele AM radio) Dit (Pioneer DEH-P700BT) is nu ook onze handsfree carkit voor de mobiele telefoons. Ook met USB aansluiting waarbij we onze externe HD van pakweg 500 Gig muziek nog steeds niet alle nummers afgeluisterd hebben, nog een jaar te gaan...
Handig uitneembaar precies passend bakje voor in het dashboardkastje
zodat niet alle spulletjes er gelijk uitdonderen bij het openen.
Tectyleren: hadden we al verteld dat deze auto roest? Na de ML. niet meer.