Onze keuze is gevallen op de Toyota Landcruiser HZJ 78 Long body (tropical edition)

Wij willen graag door bereisbare, maar ook door onherbergzame gebieden reizen. Dwars door de bewoonde wereld, maar ook ver daar vandaan. Het moet dus een auto zijn die op veel plekken in de wereld bekend is. Door veel handen gerepareerd en onderhouden kan worden. Zelf zijn wij daar namelijk niet zo goed in. Daarnaast willen we een auto die ons de

mogelijkheid biedt om zowel in als op de auto te slapen. Het moet voor ons dus een lange, ruime, betrouwbare en bekende auto worden.

Een alternatief op deze auto is de Landrover Defender. Betere looks, maar vanwege de ervaringen van veel reizigers hebben wij ons hier niet verder in verdiept.

 

Nieuw of tweedehands: Een landcruiser van dit type is extreem waardevast. Modellen van 10 jaar oud met een fors aantal kilometers op de teller(ton of 3) met deuken en slijtageplekken worden verkocht voor een prijs alsof ze gisteren nieuw van de band zijn gerold.

Omdat wij de auto bedrijfsmatig rijden (grijs kenteken: geen BTW/BPM) is het verschil tussen een oude auto en een nieuwe auto zo klein dat voor ons de stap naar een nieuw exemplaar snel gemaakt was.

 

Verkoop van nieuwe HZJ: Officieel wordt deze auto niet verkocht in Nederland. Officieel wordt deze auto ook niet verkocht binnen Europa. Althans…. niet door Toyota.  

Maar Toyota verkoopt wel aan Afrika, en via Duitsland (het eendagskenteken) is het mogelijk om de auto Nederland in te voeren. Van dit gedoetje hebben wij overigens geen last gehad. Daar zit gewoon een keurig bedrijf tussen (All American Imports in Kaatsheuvel).   toyota versus landrover   Wat we wel hebben gemerkt is dat de keuzemogelijkheid zeer beperkt is en dat de wachttijd snel oploopt naar mate de wensen (lees: opties) toenemen. Wij hebben weinig gewenst (lees: we wilden graag de opties van die ene auto die blijkbaar al ergens op een verlaten havenkade stond) en daardoor was de levertijd slechts een paar maanden.

 

 

 

 

 

Alleen de kleur: wat hadden we graag een beschuttere kleur gehad. Wel zo prettig, omdat we graag onopvallend ergens willen overnachten. In de glossy verkoopfolder staan allerlei mogelijkheden. Maar via dit circuit zijn ze vrijwel allemaal WIT !

 

Waar we blij mee zijn, is dat wij een tropical edition (hier hadden we niet om gevraagd en dit is toeval) hebben gekregen. De tropical edition is standaard uitgerust met een dubbele tank (standaard totaal 180 liter diesel), een verzwaarde achterdeur waardoor een reservewiel op de achterdeur kan hangen, een verzwaard verenpakket, een airco en een snorkel (luchtinlaat).

   

Onze afrikaan: in Marokko wordt onze auto na 2 weken woestijntocht gecontroleerd door een Marokkaanse automonteur. Met glimmende ogen vertelt hij ons dat dit “een echte afrikaan” is. Trots wijst hij ons op de eigenschappen die deze auto anders maakt dan alle andere cruisers. 

 

Hoe bevalt Buca ?

Technisch zijn we niet zo goed op de hoogte van sterke en zwakke punten van de toyota landcruiser in het algemeen.

We hebben deze auto gekocht omdat we er veel vertrouwen in hadden en we vooral weinig onderhoud zouden hebben.

Toen we na een jaar reizen net drie weken thuis waren na drieënvijftigduizend kilometer slechte wegen, stortte onze versnellingsbak in elkaar. Die hebben we moeten vervangen door een nieuwe. Datzelfde gebeurde bij andere reizigers, die hun auto in Azië om die reden achterlieten.

Geen idee of dit pech is of een zwakke kant van de auto.

 

De auto is echt een top-mobiel. Ongelooflijk wat wij gestuiterd en gehobbeld hebben. Aan de originele auto is onderweg eigenlijk iets kapot gegaan. Waar we aandacht aan moesten besteden waren onze eigen bouwsels. Bijv. de inbouw van de tweede accu. Door het gehobbel is die er een paar keer uitgescheurd. Erg spijtig. En de verstralers op de bumper, en zo nog wat.

Oh… onderschat de reizen dichter in de buurt niet. Je komt er pas achter met hoeveel risico’s je rekening houdt als je door Europa reist. We hebben ons ongelooflijk vrij gevoeld in bijv. Soedan en Mongolië. Zo veilig en zo vrij!  Bij het bouwen hebben we ons bij veel stappen afgevraagd of onze auto Amsterdam-proof was. Die norm voldeed eigenlijk overal met ruime mate.

 

Testinformatie Toyota

Top Gear heeft het broertje van onze landcruiser getest. Niet op comfort of geraffineerdheid, maar op doorzettingsvermogen.

Nieuwsgierig naar de resultaten? Bekijk dan eens de volgende filmpjes (You Tube):

 

Top Gear deel 1 "Killing a Toyota"

Top Gear deel 2 "killing a Toyota"

Top Gear deel 3 'Killing a Toyota"