Hierbij een overzicht van de geschiedenis van de Landcruisers.
1950
Toyota start in Japan met het bouwen van een terreinwagen prototype in Japan
1951
Het eerste type terreinwagen met de naam “BJ” is door Toyota geïntroduceerd. Toen deze BJ in augustus 1951 getest werd, reed deze BJ tot het 6e station van de Mount Fuji – de eerste auto die dit stadium bereikte. De indrukwekkende prestatie van deze BJ was zeer overtuig-end. Om die reden is werd de BJ gekozen tot het officiële voertuig van de Japanse “ National Police Agency”.
1954
De Toyota terreinwagen aanduiding BJ vervangen door de aanduiding “LandCruiser” en dit was het begin van de serieproductie van de LandCruiser.
1955
In augustus 1955 werd de Landcruiser 20 serie geïntroduceerd. Sindsdien begon Toyota met de steeds grotere variatie van de Landcruiser modellen door continue oriëntering naar de wens van de klant, wereldwijd bijvoorbeeld: de eerste Landcruiser station met lange wielbasis, zowel als 2 deurs als ook 4 deurs.
1956
De Land Cruiser was in 1956 de eerste in serie geproduceerde Toyota die werd geëxporteerd uit Japan.
1957
Verdrievoudiging van de productie van Landcruiser modellen ten opzichte van 1956 op 2952 eenheden, waarvan maar 450 in Japan beleven. De overige Landcruisers (2502 eenheden) zijn geëxporteerd en in hetzelfde jaar werd de FJ25 in de VS op een beurs in Los Angeles geïntroduceerd. Kort daarna vond zich de eerste koper (deze auto bestaat nog steeds!!). Een jaar later waren in de VS 61 Landcruiser verkocht. In dat jaar werd de eerste Hard – Top versie geïntroduceerd.
De oudste Landcruiser van Europa staat in het Louwman Museum in Den Haag. Het is een FJ25 van 1958.
1959
In juli 1959 kwamen de eerste Landcruisers naar Australië. Dit is ook meteen de eerste Toyota die naar Australië kwam. Deze zijn vooral ingezet voor de mijnbouw, dambouw en in sneeuwrijke gebieden. Aan het einde van 1959 had de Landcruiser al Noord en Zuid – Amerika, Afrika, Zuidoost - Azië en Australië verovert en de Toyota ingenieurs vonden het na 8488 geproduceerde Landcruiser J2 aan de tijd voor een modelwisseling naar de opvolger de Landcruiser 40 serie.
1960
In 1960 werd die Landcruiser 40 serie (J4) als opvolger van de Landcruiser J2 & J3 geïntroduceerd en tot 1986 gebouwd. Met dit model wordt de Landcruiser ook in Europa bekend.
De Landcruiser 40 serie is ook in verschillende wielbasissen leverbaar geweest, de korte Landcruiser 40, middelde 43 / 46 en de lange 45 / 47 als Hard Top, Soft Top, station of als Pick-up. In Brazilië werd de 40 serie onder licentie tot 2001 onder de naam Toyota Bandeirante gebouwd en verkocht.
1961-1965
De Toyota Landcruiser is het meest verkochte Toyota model in de VS en tegelijkertijd ook de meest verkochte terreinwagen in de VS.
1967
De 40 serie was vooral een werkpaard en de kopers vooral van de belangrijke VS – markt verlangen steeds meer naar een moderne, comfortabele terreinwagen, die voldoende ruimte beidt en vooral voor de vrije tijd gebruikt zou kunnen worden.
Toyota reageerde hierop en introduceerde met de Landcruiser J5 (FJ55 & 56) in 1967 een nieuwe eigen Landcruiser – serie, de Landcruiser Station Wagon – comfortabel en voldoende vermogen voor de openbare wegen. Naast elkaar vormen beide Landcruiser een machtig aanbod voor rijders, kenners, liefhebbers en specialisten.
1968
De 100.000ste Landcruiser wereldwijd is verkocht. Toyota viert dit met een kleine facelift voor de 40 serie.
1972
De 200.000ste Landcruiser wereldwijd is verkocht, waarvan 12.000 exemplaren in de VS.
Vanaf april 1972 kunnen de kopers van een Landcruiser kiezen tussen een 3,9L benzine motor of de nieuwe H motor met 3,6L inhoud en 85pk.
1973
De 300.000 Landcruiser wereldwijd is verkocht.
1977
Wereldwijd zijn er nu meer dan 500.000 Landcruisers verkocht.
De Landcruiser 40 serie en de Landcruiser FJ55 komen naar Europa.
1979
De 800.000ste Landcruiser wereldwijd is verkocht.
1980
De Landcruiser 60 serie wordt geïntroduceerd en wordt in de VS meteen “ 4x4 of the year”.
1981
De 1.000.000ste Landcruiser is wereldwijd verkocht.
1985
De Landcruiser 40 serie kwam langzamerhand in de jaren en Toyota introduceerde in november 1984 de compleet nieuwe Landcruiser 70 serie als vervanging van de Landcruiser 40 serie en wordt tot vandaag nog steeds geproduceerd. Dit type werd als Heavy en als Light Duty uitvoering geleverd. Het doeleinde van de Landcruiser 70 serie is tot heden onveranderd: De Landcruiser 70 serie was (en is!) een werkpaard voor de hardste omstandigheden en betrouwbaar.
Tevens is in oktober 1985 de 6 cilinder Turbo Diesel motor met ruim 130pk voor de Landcruiser 60 geïntroduceerd.
1986
Dit was het laatste jaar dat de Landcruiser 40 serie in Japan werd geproduceerd. Met de Landcruiser 40 serie heeft de Landcruiser een zo nadrukkelijk groot succes wereldwijd geboekt, dat de Landcruiser 40 serie zelfs vandaag 52 jaar na de introductie, 26 jaar na de productiestop op veel plaatsen ter wereld tot het alledaagse vervoersmiddel behoort. De Landcruiser 40 serie was de basis voor het succes van de Landcruiser wereldwijd.
1987
Facelift voor de Landcruiser 60 serie, in plaats van ronde koplampen zijn het hoekige koplampen geworden.
1986
In december wordt de laatste Landcruiser 60 serie in Japan geproduceerd. Maar niet in Venezuela. Daar is de Landcruiser 60 serie nog tot maart 1992 geproduceerd. In oktober 1989 werd op de Tokyo Motor Show de Landcruiser 80 serie geïntroduceerd. Deze is nu duidelijk ronder dan de 60 serie, geen bladveren meer. Het eerste Landcruiser die met hulp van de computer is ontwikkeld.
1990
De Landcruiser 80 serie werd wereldwijd bij de dealers geïntroduceerd en werd wereldwijd al snel zeer populair. In dit jaar is de 2.000.000set Landcruiser verkocht. De Landcruiser 70 serie Light Duty kreeg een facelift.
1992
Eerste facelift voor de Landcruiser 80 serie in augustus 1992. Onder andere zijn de spatbordverbreders breder geworden, 16”ipv. 15” velgen, grotere remschijven, leren interieur beschikbaar, nieuwe 6 cilinder benzinemotor (1FZ) enz.
1993
De KZJ73 wordt geïntroduceerd met de 1KZ-T motor.
1995
Landcruiser 80 serie kreeg een Facelift o.a. een andere gril, dashboard, stuurwiel, 24 kleppen dieselmotor (1HD-FT). Voor de dieselmotor was er voor Europa ivm. milieueisen geen HDJ80 meer leverbaar met een automatische versnellingsbak. Het aantal Landcruisers dat vanuit Europa geëxporteerd werden is exponentieel gestegen – meest ongewild richting oosteuropa. Geen andere auto werd in verhouding zo vaak in Europa gestolen als de Landcruiser 80 serie.
1996
De Landcruiser 90 serie wordt geïntroduceerd en vervangt voor een deel de modellen van de Landcruiser 70 serie Ligt duty (Prado). Dit model werd tot 2002 in 3 en 5 deurs uitvoeringen voor Europa gebouwd. Voor Zuid-Amerika zag dat anders uit, daar is de Landcruiser 90serie tot 2009 gebouwd, dus 7 jaar langer. De 90 serie is de eerste Landcruiser met onafhankelijke voorwielophanging. In 1996 werd de in de VS de Lexus LX450 geïntroduceerd op basis van de Toyota Landcruiser 80 serie.
1997
Ondertussen zijn er meer dan 3.000.000 Landcruisers wereldwijd verkocht. Dit jaar is het laatste jaar dat de Landcruiser 80 voor Europa geproduceerd werd.
1998
De nog steeds populaire Landcruiser 80 serie werd in 1998 door de Landcruiser 100 in Europa, Australië, Noord-Amerika en Azië vervangen. In Venezuela werd de 80 Serie nog tot 2007 gebouwd. De Landcruiser 100 heeft onafhankelijke wielophanging aan de voorkant en was met 2 Benzinemotoren (2UZ-FE & 1FZ-FE (niet voor Europa)) en 2 Dieselmotoren (1HD-FTE & 1HD-T (niet voor Europa)). Daarnaast werd de Landcruiser 100 buiten Europa ook met een starre vooras aangeboden. Deze had dan een 1HZ dieselmotor of een 1FE-FE benzinemotor en werd Landcruiser 105 genoemd.
1999
De Landcruiser 70 serie kreeg een ander onderstel. De bladveren aan de vooras werden vervangen door spiraalveren.
2000
De Landcruiser 90 serie krijgt in dit jaar een nieuwe Dieselmotor erbij, de D4D 163pk sterke 1KD-FTV.
2001
50th Anniversary Landcruiser 90 & 100. Voor de autstralische markt kreeg de Landcruiser 78 & 79 de motor uit de Landcruiser 100 serie, de 1HD-FTE.
2002
In augustus 2002 kreeg de Landcruiser 100 de eerste grotere facelift (andere gril & dashboard, achterlampen). Dit jaar is de 4.000.000st Landcruiser verkocht. Als opvolger van de Landcruiser 90 serie werd in september 2002 de Landcruiser 120 serie (Prado) zowel als 3 & 5 deurs geïntroduceerd (luxe versie is de Lexus GX 470 met een V8 benzinemotor (2UZ-FE)).
2005
In mei 2005 kreeg de Landcruiser 100 zijn laatste grote facelift (andere gril,achterlampen)
2007
De Landcruiser 100 serie heeft in 10 jaar overtuigend weten te beantwoorden aan de hoge eisen die aan een terreinwagen uit het hoge segment worden gesteld: best-in-class performance onder alle omstandigheden. 2007 is de Toyota Landcruiser 100 serie door de nog luxere, nog meer techniek en nog grotere Landcruiser 200 afgelost, ook wel Landcruiser V8 genoemd. de Landcruiser 200 werd in luxere uitvoering als Lexus verkocht (LX 570).
2007
In 2007 kreeg de Landcruiser 70 serie, die dateert uit 1984, voor het eerst een facelift en krijgt een nieuw frontje en de V8 dieselmotor (1VD-FTV).
Juli 2007 is de Toyota FJ Cruiser (technisch baserend op Landcruiser 120serie) met een V6 benzinemotor geïntroduceerd. Deze is allereerst alleen voor de Amerikaanse markt ontwikkeld. Sinds 2010 is de FJ ook in het midden oosten bij de Toyota dealer verkrijgbaar.
2008
In oktober 2009 werd de Landcruiser 120 serie (Prado) door de Landcruiser 150 serie (Prado) vervangen. Deze is ook als 3 of 5 deurs leverbaar.
2009
De meest verkochte terreinwagen ter wereld heeft vanaf de introductie in 1951 precies 6.000.000 Landcruisers aan klanten in 178 landen kunnen verkopen.
2011
De Landcruiser 200 wordt geïntroduceerd. Deze auto ondergaat in 2012 en 26 augustus jl een facelift met 4 nieuwe kleuren Attitude Black metallic, Light Cappuccino Brown metallic, Moss Green Mica en Pacific Blue metallic.