Grensovergangen Jordanië Egypte Soedan

 

Veel kun je lezen op internet door reizigers, eigenlijk onze voorgangers, geschreven. Iedereen heeft natuurlijk een andere ervaring, maar ergens zijn ze het wel allemaal eens…

Egypte is HassleKapital als het aankomt om de grenzen over te gaan met je eigen auto.

 

Maar is ieders ervaring ook de onze ?

 

Afgezien van binnenkomen via Libië, overland, gaan de meeste reizigers met een boot Egypte in en uit. Waarom ? Eigenlijk weten we dat niet, maar vanwege “regels” zijn de grenzen over land niet te doen.

Vanuit Jordanië, Aqaba kun je via Israel rijden. Dat is maar een klein stukje en je kunt nog leuk in Israel rond kijken of alleen Eilat aan doen.

Maar er is iets met het Stempel-verhaal in je paspoort …. Nou dat valt mee. Wij wilden dit, maar het werd door velen afgeraden. Als landen als Soedan, Syrië of Iran zien dat je in Israel geweest bent kom je hun land niet in. Wij hebben daarvoor twee paspoorten geregeld, maar dat hoeft niet eens want de israelisch zijn de beroerdste niet: ze stempelen op verzoek gewoon een los papiertje.

 

Trouwens, als je Jordanië richting Israel wat noordelijker verlaat, dan kom je in de West-Bank. Dat is voor Jordanië gewoon bezet gebied, en dus geen Israel. En dus ook geen “verlaat het land stempel”. Dan kun je verder reizen in Israel en weer terug, zonder uit Jordanië weg geweest te zijn.

 

Maar goed, je wilt wel verder en verlaat Jordanië. Dan staat op je uitgangs document van je Carnet de Passage waar je Jordanië hebt verlaten… en met name weer waar je Egypte binnenkomt. Taba, juist uit Israel, dat grenst eraan. Maar we hebben inmiddels begrepen dat Customs daar niet meer zo moeilijk over doet, in ieder geval Soedan. En je visum krijg je alleen met je paspoort en $ 100,- (en “letter of recommendation” ofzo, effe ophalen vtv. bij de Nederlandse Ambassade, kost niks en staat niet op naam).

Er zijn inmiddels dus wel mensen die zonder problemen deze route via Israel nemen. De overgang bij Gaza is wel dicht, dus je kunt niet effe snel van Tel Aviv naar Cairo zonder om te rijden via Eilat.

 

De meesten kiezen (kozen ?) de safe way, net als wij. Omdat ze ook nog meer onzekere landen aandoen of omdat iedereen het tot nu toe zo doet.

Dan ga je dus met de boot. Aqaba naar Nuweiba. Prima te doen, kost alleen geld.

Met GPS coördinaat (Waypoint) N29 27.636 E34 58.671 vind je de haven. Je stopt voor de slagboom en loopt het grote gebouw in, op de 2e verdieping links koop je een ticket voor auto. Je betaald tegenover het loket aan de bank, en met dat briefje krijg je een ticket. Een lange Landcruiser kost nu in 2009 $ 165,-. Kaartjes voor jezelf $ 70,- pp.

Dan kan je weer naar beneden en daar je laten uitstempelen in je paspoort met zegeltje voor JD 5,- pp. (= € 5,50) Waarschijnlijk heb je geen Carnet laten invullen, anders kost die stempel hier ook nog JD 5,-.

 

Nadat je minimaal 5 keer je paspoort en ticket hebt laten zien rijdt je zelf aan boord. Voor je echter binnen in de boot zit laat je dat paspoort nog wel 8 keer zien … Dan mag je niet naar buiten of naar de eerste klas boven, dit kost volgens de werkmensen zo’n $ 15,- à $ 35,-. Gewoon effe uurtje of 1½ wachten en brutaal over het touwtje bij de trappen stappen en je loopt heerlijk buiten op het dek. Alle toeristen worden comfortabel bij elkaar gezet inde cafetaria van het schip. Niks verplicht te nemen en eigen consumptie toegestaan.

 

Ergens gedurende de trip komt er een mannetje naar je toe met de vraag “Is this your car?” Als je dan Arabisch kunt lezen is handig, maar wij hadden geen idee wat dat roze papiertje betekende, maar het mannetje gelukkig vast wel. Dat papiertje gaat dan onder de ruitenwisser en voordat je op de kade bent heeft een ander belangrijk mannetje het weer nodig. Regelt zich vanzelf, zij weten precies wie en waar je bent.

 

In Egypte rij je je auto de kade op, nadat je weer aan 10 mannetjes je paspoort hebt laten zien. Dan krijg je eerst een “Health Check”. Gewoon braaf bij het piramideachtige gebouwtje parkeren en er doorheen lopen, aan de andere kant weer buitenom naar je auto, klaar. En doen de verhalen de ronde dat daar röntgenfoto’s genomen worden, maar wij zagen alleen 40 groene stoeltjes op een rij. Misschien een warmtemeter om te kijken wie koorts heeft ?

Dan heeft een of andere “Tourist Police”agent (in uniform) je inmiddels al wel gespot en die helpt je verder. Evt. rijdt hij in je auto mee, of wijst je eerst de pinautomaat. Handig !!! Hij weet ook hoeveel het je in totaal gaat kosten om Egypte binnen te komen. Voor onze Landcruiser HZJ 78 in totaal EP 1220,- (nov. 2009) Dit bedrag raak je in pakweg 10 gedeeltes kwijt, de verzekering is het duurste (600 EP) en al heb je er al een, dat helpt niet.

In principe doet hij zijn werk gratis, maar Egyptenaren verwachten wel een fooi. Pakweg EP 10,- tot 50,- (= € 1,25 à 6,50) voor snel goed werk mag je geven. Veel loketjes bv. voor de fotokopieën van alles vragen ook wat extra, maar met een lach en grapje blijven ze je ook zonder fooi echt aardig vinden.

 

Samen met hem ga je papiertjes verzamelen. Wij hebben het tellen opgegeven, maar schatten het op pakweg 50 verschillende. En de meeste geef je bij een ander loketje weer af.

Op een gegeven moment moet je voor “customs” EP 100,- betalen, maar die zitten in het gebouwtje achter de grenscontrole. Dus je stapt over alle dozen, lorries en bagage heen, zegt vriendelijk Hello en loopt door tot achterin het gebouw (rechts) een loketje waar in de buurt wel iemand is die het open doet. Dan worstel je je tegen de stroom mensen en bagage langs de metaaldetectoren heen door de check terug naar je auto. Wij lopen er meestal langs als dat lukt, voelt gezonder. En hier in Egypte staan ze echt overal. Gelukkig vindt de politie die erbij staat het eigenlijk nooit een probleem als het ding vreselijk begint te piepen en jij gewoon vriendelijk “Hello, how are you ?” zegt en met je rugzak ofzo gewoon doorloopt.

 

Het rijbewijs en de kentekenplaten die je in het Arabisch krijgt kost iets meer tijd, in totaal varieert het tussen de 1,5 en 3 uur. Eigenlijk werd de auto niet gecontroleerd, doen ze bij de eigen mensen wel uitvoerig. Alleen of we alcohol bij ons hadden (2 blikken Heineken en fles wijn was prima) en de brandblusser die verplicht is. Oh ja; “No bomb ? Oké. Go.”

 

Die toeristenpolitie man is echt handig. Kan me voorstellen dat als die er vroeger niet was het horror is. Zeker toen ik met hem mee moest lopen, een beetje rechts achteraf van het gebouwtjes terrein…. Ik zag en rook een toiletgebouw, wat vuilnis links en nog wat meer rechts onder de boom, maar nee moest hem volgen ook al zei ik dat ik echt niet hoefde. En inderdaad achter het toiletgebouw zat iemand op een krukje die op een groen papiertje van mij een stempel zette. Nooit had ik die zelf kunnen vinden en zelfs met aanwijzingen was ik drie keer teruggelopen!

 

 

Na wat oude stenen, de Nijl en wat geel zand gezien te hebben ga je dan bij Aswan proberen op de boot naar Wadi Halfa te stappen. Ook daarover vind je geweldige verhalen op de verschillende websites… mensen die maanden hier bivakkeerden was geen uitzondering. Op en neer naar Cairo rijden voor een ander biljet met stempel, enzovoort.

Nu is er meneer Salah, en daar wordt je vriendje mee. Email hem ruim van te voren dat je ongeveer dan en dan de boot wilt voor je auto en evt. een 1ste klas cabine en vraag hoeveel het kost. (email Mister Mohammed Salah, werkt voor de Nile River Company en verstrekt alle tickets voor de toeristen; takourny@gmail.com, (let op dit is Salah Takourny nieuwe emailadres, de @hotmail.com is komen te vervallen) tel: +2 097 2303348 en website: www.takourny.free-boards.net

De boot vertrekt in principe alleen op maandag en die neemt dan alleen passagiers en wat bagage mee. De “barge” waar de auto’s opgaan vertrekt dezelfde dag maar komt omdat ie niet ’s nachts vaart een dag later in Soedan aan. Auto tot 5 meter EP 2002,- tot 10 meter EP 5000,-. Dit betaal je pas in de haven als je daar met je auto bent. (Waypoint: N23 58.465 E32 53.823) Verdere kosten Carnet uitstempelen EP 25,-.

Je eigen kaartjes kosten EP 360,- pp. en dan lig je op het dek als beste (onder de reddingsboot, schaduw !) of EP 498,- in een kamertje met een stapelbed en lunchbon. Ook je eigenpaspoort uitstempelen kost je 25,- EP. (= € 3,25).

 

Vroeger bestelde Dragoman, overlandtrucks, wel een hele barge en verkocht de rest van de ruimte dan, maar ook nu gaan die kaartjes via Salah. Zijn office in Aswan zit bijna aan de Corniche langs de Nijl (N24 05.951 E32 53.977).

 

Voor je met auto het land uit mag moet je eerst een papiertje bij de “Court” gerechtshof gaan halen (vind je hier: N24 03.706 E32 53.165, er zit een mannetje op een stoeltje buiten die je evt. helpt. Zeker niet meer dan EP 5,- ofzo geven). Hier krijg je als je kopietjes meeneemt van je Egyptische rijbewijs en paspoort een bewijsje dat je geen verkeersovertredingen hebt gemaakt. Daarmee kan je dan je kentekenplaten inleveren bij de “Traffic Police” (GPS: N24 05.038 E32 54.502) Gewoon bij een leeg loketje je platen, rijbewijs en papiertje afgeven en dan krijg je natuurlijk weer een ander papiertje met stempeltjes terug, dat heb je dan weer nodig bij meneer Salah voor je een ticket krijgt.

 

 

Dan is iedereen zo rond 11 uur wel bij de boot op de dag van vertrek (maandag), je kunt er prima met de trein heen. Stopt bij de haven. Kost EP 1 à 2,5,- vanaf Aswan, betaal je gewoon in de trein. De boot gaat echter pas rond 17 uur weg, en in ons geval was dat rond 22.30u. De auto barge (platte boot voor de cargo) was toen al een uur weg, maar onze auto stond op een extra barge die zaterdag al was vertrokken.

Ook daar ruil je weer wat papiertjes en tickets, maar alles wijst zich wel. Als laatste de stempels in je paspoort en nog wat geklieder op een passagierslijst en je kunt aan boord.

 

Dan een paar uurtjes aan boord op de boot. Het eten is redelijk lekker, maar met risico op wat kakkerlakken. Natuurlijk de volgende ochtend allemaal aan de rechterkant van de boot kijken als je langs de Abu Simbel tempel komt. (N 22 20.249, E31 37.610, trouwens als je Tracks4Afrika op je GPS hebt, kun je ook de vaarroute van de boot precies zien….)

 

Wij konden bij aankomst in Wadi Halfa Soedan, onze auto’s gelukkig al zien op de barge in de haven. De bestuurders mochten met die reden als eerste van boord (en ieder ander die beter voordringt). Maar daarvoor is er nog paspoort controle etc. in de kantine. Ook staan er allemaal mannen in medisch blauwe kleding met mondkapjes en handschoenen klaar op de kade. Gelukkig blijft het bij klaar staan en doen ze niets.

Na een uurtje ofzo mag je van boord, maar de laatste toeristen kwamen er pas 5 uur later af….

 

De auto kun je zelf simpel van de platte boot afrijden. Hij staat ook gewoon op slot op de barge en de sleutel hou je zelf bij je.

Normaal is dus echter dat je auto een dag later aankomt. En dus moet je een dagje in een hotel slapen in Wadi Halfa. Hoe mooi die zijn, google maar even rond….. Wij mochten op het terrein van de haven slapen in onze auto.

Vanwege de tijd die het loskrijgen van je auto kost kun je misschien proberen om je Carnet papieren nu al te laten invullen. Dit regelt Magdi Boshara of mogelijk Mazar Mahir. Bij ons was dit al afgesproken door de Dragoman Overland Truck, maar zonder fixer lukt het je waarschijnlijk niet de douane zo ver te krijgen dat ze je papiertje tekenen. Jongens met 2 auto’s en 1 motor hebben dit onsuccesvol geprobeerd op dinsdag vanaf 12 uur tot de fixer ten tonelen kwam rond 18 uur. Toen was het in 10 minuten en $ 50,- per auto rond…. Je kunt de fixers evt. emailen zodat ze op tijd als je barge met auto arriveert er zijn: nubatia51@yahoo.com en mashansharti@gmail.com, tel. resp: 0121730885, 0122262060, +249918335149, +249122380740, 0122181886.

De fixer steekt wat in zijn eigen zak, ook het betalingsbewijs wat wij kregen is opgeteld (customs $ 18,-, port tax $ 20,-, declarant $ 12,-) natuurlijk precies $ 50,-.

 

Vervolgens moet je je registreren. Dit kan in Khartoum, maar handiger en sneller is in Wadi Halfa. Dit kost SP 100,- (= € 32,- ipv. $ 50,- wat iedereen roept). Trouwens er is natuurlijk geen geldpinautomaat en de banken in Wadi Halfa verwijzen je vriendelijk naar ergens een mannetje op de markt. Nu (dezember 2009) krijgen we € 1 = SP 3 en $ 1 = SP 2,6.

Voor de registratie hebben ze ook weer kopieën nodig van je paspoort met gestempeld visum (SP 1,-) en na wat heen en weer geloop koop je ook nog wat belastingzegels voor SP 3,-.

Dan krijg je uiteindelijk een mooi stikkertje in je paspoort met stempel en handtekening. Deze moet je af en toe onderweg laten zien bij checkpoints.

 

Er zijn mensen die hier ook al hun permits voor alle bezienswaardigheden ($ 10,- per site) en zelfs een fotovergunning kopen. Wij niet, scheelt in de kosten ! Bij de sites kom je soms wel een sleutelbewaarder (ghafir) tegen en dan kun je gewoon een kaartje kopen voor SP 15 à 20,- pp.

 

 

Veel plezier in Soedan !

 

Bordercrossing Jordan, Egypt, Sudan, vessel ferry boot

 

Terug